Урок
Тема. Література рідного
краю. Валентин Посухов «Сім трав біля семи криниць»
Пригорща полтавських легенд (
українська література, 6 клас)
Мета: ознайомити учнів з
творчістю полтавського письменника Валентина
Посухова, його дивовижними
оповідками про минувшину своєї малої
батьківщини;
розвивати у школярів усне
мовлення, пам'ять, увагу,вміння грамотно
висловлювати свої думки, робити узагальнення, висновки, навики
виразного читання , інтерес до
культури та літератури рідного краю;
виховувати в шестикласників любов до історичного минулого
полтавського
краю.
Обладнання: портрет
Валентина Посухова, бібліотечка його творів: «Сім трав біля семи криниць»,
«Земля скарбів», «Що повідали назви полтавських річок»
Тип уроку:
Урок-подорож.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
II. Актуалізація опорних знань. Бесіда за питаннями.
* Які
письменники рідного краю вам знайомі?
* Про
що пишуть письменники Полтавщини?
* Чи
хотіли б ви стати письменником? Про що б ви писали?
* Що таке легенда? (народна оповідь про життя якоїсь особи чи
незвичайну подію, оповита фантастикою, казковістю.)
III. Оголошення теми, мети уроку.
ІV. Основний виклад матеріалу.
На
сьогоднішньому уроці ЛРК ми ознайомимося з творчістю сучасного
українського літератора, прозаїка, гумориста, краєзнавця, лауреата обласної
журналістської премії імені Григорія Яценка та лауреата премій імені Самійла
Величка і Леоніда Бразова — Валентина Івановича Посухова , помандруємо сторінками книги «Сім трав із семи криниць» (Пригорща
полтавських легенд).
Урок-подорож
Ми, діти,
пройдемо чотири зупинки : «Життєпис»,
«Періодичні видання» , «Літературна», «Сенкан».
Зупинка
« Життєпис»
Записати асоціативний кущ і коротко розповісти про життя
Валентина Посухова ( працюємо ланцюжком)
Асоціативний
кущ
9 січня 1939р., с.
Покровська Багачка, Хорольський район, батько на фронті загинув, мати —
учителька, 1946р. — Полтава, 17 і 27 школах, 1956р. — Полтавський педагогічний
інститут,історико-філологічний факультет, учитель, журналіст,письменник.
Зупинка
«
Періодичні видання»
У вас на партах лежать листочки
із завданням.
Вам потрібно вибрати і записати ті назви
газет, які стосуються Полтавщини.
1. «Голос України»;
2. «Полтавський вісник»; 3. «Миколаївські горизонти»;
4. «Комсомольці
Полтавщини»; 5. «Харківська громада»; 6. «Вісті Хорольщини»; 7. «Київські
новини»; 8. «Зоря Полтавщини».
2;4;6;8 — це ті видавництва
газет, у яких працював Валентин Іванович, журналіст понад 40 років.
Зупинка
«Літературна»
— Діти, скажіть, будь ласка, що таке пригорща?( Обидві кисті рук, напівзігнуті й складені так, що в них
можна тримати щось покладене, насипане
і т.д.)
У збірці «Сім трав із семи криниць» у пригорщу Валентина Посухова ввійшла 81 легенда, а моя пригорща
вмістила 16 легенд.
Коштовними прикрасами , якими
хліборобський полтавський народ оздоблював
свої містечка та села , були численні легенди й перекази про рідні місця, про
чудодійну силу навколишніх криниць і джерел, про лікувальну властивість
чарівних трав, про світлих і темних героїв історії.
«Сім трав із семи криниць» (ілюстрації)
СІМКА
(7) — саме магічне і священне число. Вона уособлює мудрість, святість і таємне
знання. Недарма сім днів Божественного творіння, сім нот гармонії представляють
сімку досконалим числом.
Виразне
читання легенд
Робота у парах
Одна легенда на двох учнів.
Спочатку читає учень, який сидить на першому варіанті, а потім продовжує читати
той учень, який сидить на другому варіанті.
ЛЕГЕНДИ
1. Залізна Баба
Бесіда
1. Які села згадуються у
легенді? (Велика і Мала Селецька)
2. Що кличуть Залізною Бабою? (
гору і могилу)
3. Що чарівниця збирала у чашу?
(сльози )
4. Якою птахою злетіла
чарівниця? ( орлицею)
5. Куди пішла захисниця? ( у землю)
2. Лихе місто
Бесіда
1. Про яку землю згадується у
легенді? (земля навколо Литвяків)
2. Хто забрався на цю землю? ( з далеких країв змій-полоз)
3. Про якого хлопчика
розповідається у легенді? ( Іванко –
семиліток)
4. Як називалася гора у творі ?
( Сторожівля)
3.
Загадкове Саливонове городище
Бесіда
1. Що називали Саливоновим
городищем? ( могутня фортеця)
2. Що викопали із землі? ( велетенський людський кістяк)
3. Де велетні закопали дзвони?
( в Удай)
4. Та й загинув пан
Бесіда
1. Про яке село розповідається
у легенді? (с. Котельва)
2. Про якого царя згадується у
творі ? ( цар Горох)
3. Про яку річку згадується у
тексті? (р. Ворскла)
4. Як звали пана ? (Лев)
5.
Поклик отчої землі
Бесіда
1. Хто такий Ридван-паша? ( відомий вельможа в турецькій землі)
2. Як опинився він там? ( маленьким вивезли з України)
3. Яка куля стрілила йому в
серце? ( українська пісня)
4. Де він її почув? (коли повертався з полювання)
5. Куди подався Ридван? ( на Запорізьку Січ)
6. Ким його там обрали ? (кошовим
отаманом)
6.
Бордюгова сторожа
Бесіда
1. Які населені пункти
згадуються у творі? ( Диканька, Котельва)
2. Що звуть Бордюговою
сторожею? ( високий пагорб)
3. Як називали ніким не
займаний предковічний степ? (Диким полем)
4. Як звали козака? (Бордюг)
7. Зінькова фортеця
Бесіда
1. Хто такий Зінько? ( хлопчик, який потрапив у татарську неволю)
2. Хто його визволив? (запорожці)
3. Куди сирота повернувся? (на Січ)
4. За якою річкою оселився? (р. Ташанка )
8.
Снітинські льохи
Бесіда
1. Про які дві гори йдеться у
легенді? ( Снітинська та Ічаківська)
2. Як називалася річка у творі?
( р. Сула)
3. Яке свято згадується у
легенді? ( Купала)
4. Що знаходиться у загадковому
льосі ? (запорозькі скарби)
9.
Цар і коваль
Бесіда
1. Про яке місто згадується у
легенді? (м. Полтава)
2. Скільки місяців оборонялася
фортеця? ( три місяці)
3. Як звали міського
коменданта? ( Келін)
4. Що трапилося з конем? (загубив підкову)
10.
Шведські скарби
Бесіда
1. Де зламалася карета ? ( під Новими Санжарами)
2. Де шведи діли колісницю? ( утопили у річці Ворсклі)
3. Через скільки років шведи пропонували розчистити русло Ворскли
під Новими Санжарами? ( через 250 літ)
4. За яку ціну хотіли це
зробити? ( безплатно, але все , що
знайдуть у річці , заберуть собі)
11.
Цілюща вода від панянки
Бесіда
1. Що спіткало Полтаву? ( страшне лихо, чорна хвороба)
2. Звідки її принесло? ( аж із Персії)
3. Хто допоміг полтавцям? (дівчина)
4. Що вона запропонувала? ( викопати криницю)
5. Як вдячні полтавці почали
величати просту дівчину? ( шанобливо
«панянкою»)
12.
Золото в кошиках
Бесіда
1. Де жив чоловік? ( у Мгарі)
2. Як його звали? ( Шокал)
3. Що знайшов у землі чоловік?
(казан із червінцями)
4. Куди їх подів? ( закопав у коморі)
5. Про що задумався чоловік? ( що треба Богу віддячити)
13.
Золота гребля
Бесіда
1. Про яке місто йдеться у
легенді? ( Котельву)
2. Золота гребля – це … (невеличкий місток)
3. Скільки грошей вимагав пан
за греблю? ( три шапки золотих)
4. Чому у селі її називали
«золотою»? ( бо дорого обійшлася)
14.
Розсипався дід грошима
Бесіда
1. Де відбуваються події? ( у Вовчику)
2. Про кого розповідається у
легенді? ( про Матвієнчиху)
3. Що трапилося із жінкою? (вона розбагатіла і викупилась на волю)
4. Яким чином вона розбагатіла?
( пожаліла діда і витерла сльози йому)
15. Зубанівська криниця
Бесіда
1. Ким був Зубань? (козаком)
2. Де він жив? ( за Хоролом в урочищі)
3. Що копав під горою? ( могилу)
4. А що викопав? ( маленьке джерельце)
5. Що заходився робити? ( криницю, бо була там цілюща вода)
16. Співучий ярмарок
Бесіда
1. Скільки населених пунктів
згадується у легенді? ( 15)
2. Який письменник побував на
ярмарку? ( Михайло Коцюбинський)
3. Що пишно та старанно
квітчали ? ( могутній старий дуб і
криницю)
4. Кому раніше належала ця
левада? ( жадібному панові)
5. Чому він осліп? ( бо закидав гноєм криницю)
6. Хто його врятував? ( один знахар
повідав йому про наругу над криницею)
7. Що вчинив пан? ( виправив помилку: розчистив джерело і
поставив дубовий зруб)
V. Узагальнення вивченого
Бесіда.
1. Яка легенда найбільше сподобалася і чому?
2. Про який край розповідається
у легендах?
3. Які назви населених пунктів
запам’ятали?
4. Хто автор полтавських легенд?
5. Про які трави та криниці
розповідається у збірці?
Зупинка
«Сенкан»
Скласти сенкан до
слів край, Полтавщина.
Край
Полтавщина
Рідний, мальовничий Історична,
цікава
Зворушує, цікавить, манить Навчає, виховує,
цікавить
Полтавський край — легендарна
Прекрасна земля , що подарувало
минувшина мого роду. славетних
митців.
Батьківщина Домівка
VІ. Підведення підсумків уроку. Оцінювання.
VІІ. Домашнє завдання. Скласти сенкан до слова
«Легенда»
Немає коментарів:
Дописати коментар